27 Ιουν 2007

Η κυρία Βούλα

οποιαδήποτε ομοιότητα με πραγματικά πρόσωπα ή καταστάσεις είναι συμπτωματική.

Η κυρία Βούλα έφυγε από το εκτός επαρχίας Λευκωσίας πατρικό της και εγκαταστάθηκε σε ένα διαμερισματάκι με συγκάτοικο μια συγχωριανή της κοντά στην τότε Παιδαγωγική Ακαδημία. Θα έμενε εκεί για όσο θα διαρκούσαν οι σπουδές της.

Ήταν πάντα καλή μαθήτρια. Στην Ακαδημία ήταν και καλή σπουδάστρια. Η καταγωγή της αγροτική, φτωχή και πολύτεκνη οικογένεια δουλευταράδων γονιών που της πρόσφεραν σπουδές, τις βασικές ανάγκες και τις ηθικές αξίες του χωριού.

Συνεσταλμένη και υπάκουη η κυρία Βούλα σε όλους τους ανωτέρους (γονείς, καθηγητές κτλ), περνούσε το χρόνο της μελετώντας και καθαρίζοντας το διαμερισματάκι της. Τα Σαββατοκυρίακα πήγαινε στους γονείς της και τους βοηθούσε στις δουλειές τους.
Η κυρία Βούλα με την καθοδήγηση ενός καθηγητή της κατάφερε να εξασφαλίσει μια υποτροφία για να συνεχίσει τις σπουδές της στο εξωτερικό. Στο μεταξύ όμως, είχε ήδη γίνει γνωστό ότι τον τελευταίο καιρό έβγαινε με ένα παιδί από το διπλανό χωριό που της τον γνώρισε η συγκάτοικός της. Τη μια φορά που δέχτηκε να την ακολουθήσει στο σινεμά.
Όταν το έμαθαν αυτό στο πατρικό της έγινε ο χαμός!
-Τι υποτροφίες τζιαι σπουδές! Εδώ σε έχουν δει να γυρίζεις με τον έναν τζιαι με τον άλλον! Να τον παντρευτείς να μεν σου φκει το όνομα τζαι κανεί. Άλλωστε, για μια γεναίκα εν μια χαρά η δουλειά που εννά κάμνεις.

Ότι είχε τη δυνατότητα να αντιδράσει και να πει τη γνώμη της, δεν συμπεριλαμβάνονταν μέσα στις επιλογές που μπορούσε να σκεφτεί η κυρία Βούλα. Κατακρίβειαν δεν σκεφτόταν καν τη λέξη "επιλογές". Υπάκουσε στο θέλω του πατέρα της και μόλις τελείωσε με την Ακαδημία, παντρεύτηκε. Πήγε να μείνει με τον άντρα της στο δικό του χωριό. Διορίστηκε. Δούλευε πολύ σκληρά. Μόλις σχολνούσε καθόταν στο σπίτι και έκοβε χαρτόνια, ζωγράφιζε εικόνες, έφτιαχνε φυλλάδια... Σταματούσε για να μαγειρέψει και να σερβίρει τον άντρα της. Αυτός ξανάφευγε και συνέχιζε. Όταν τελείωνε έκανε τις υπόλοιπες δουλειές του σπιτιού.

Σιγά σιγά άρχισε και να γεννοβολά. Έφτασε στα 4. Είχε ήδη φτιάξει αρκετό υλικό για το σχολείο και είχε αποκτήσει και μια πείρα που τη βοηθούσε να μην αφιερώνει τόσες ώρες για να προετοιμάζεται. Και πάλι όμως δούλευε. Βέβαια, δεν της ήταν πια τόσο εύκολο να παρακολουθεί τις εξελίξεις μέσα από τα συνέδρια και τα επιμορφωτικά σεμινάρια. Άσε που στένευαν και τα οικονομικά της τώρα με τα μωρά, οπότε ήταν πιο δύσκολο να πληρώνει δικαιώματα συμμετοχής και να αγοράζει βιβλία. Και είχε βέβαια και λιγότερο χρόνο.

Δεν είχαν προλάβει καλά καλά να βαφτίσουν το 4ο τους παιδί και ο άντρας της την άφησε για μια άλλη γυναίκα. Δεν την έβρισκε πια τόσο όμορφη (είχε παχύνει και είχε ψιλοκόψει από τις περιποιήσεις) και ούτε τόσο ενδιαφέρουσα (όταν έβρισκε χρόνο μετά τα μωρά, τις δουλειές του σπιτιού και τις προετοιμασίες των μαθημάτων κουτσομπόλευε με τις γειτόνισσες, και διάβαζε αντίστοιχα περιοδικά βλέποντας ριάλιτι σόου).

Κάθε μέρα έβλεπα την κυρία Βούλα να κουβαλά από το αυτοκίνητό της τα εποπτικά της μαζί με τα μωρά της που σαν να την θεωρούσαν υπαίτια για την έλλειψη της πατρικής παρουσίας δεν την άφηναν να αγιάσει.

Εκείνη τη χρονιά η κυρία Βούλα είχε αξιολόγηση. Στην τελευταία του επίσκεψη για το σχολικό χρόνο ο κύριος επιθεωρητής την κάλεσε στο γραφείο του διευθυντή για να μιλήσουν. Η κυρία Βούλα μαζί με τους συναδέλφους είχε ήδη παραδώσει το ατομικό της δελτίο μέσα. Στην ενότητα για την επιμόρφωση δεν είχε γράψει τίποτα άλλο παρά μόνο ένα δειγματικό μαθηματικών που πήγε και παρακολούθησε στις αρχές του χρόνου. Στην ενότητα για την κοινωνική και πνευματική δράση τίποτα. Της λέει ο επιθεωρητής:

- Κοίτα, Βούλα, η συνάδελφος τάδε που είχε το αδελφό τμήμα μαζί σου ήταν πιο αποτελεσματική φέτος παρόλο που έχει λιγότερα χρόνια υπηρεσίας. Και δεν παρακολουθείς καθόλου συνέδρια και σεμινάρια για επιμόρφωση, δεν ξέρω αν μπορώ να σε βοηθήσω στη βαθμολογία σου.

Η κυρία Βούλα δεν του απάντησε. Τουλάχιστον όχι με τρόπο που να μπορεί να την ακούσει.

Αφιερωμένο στην κυρία Βούλα και σε όσες/όσους συναδέλφισσες/συνάδελφους είναι σε παρόμοια θέση. Αφιερωμένο στην ΠΟΕΔ που έγκρινε την πρόταση του Υπουργείου Παιδείας (μέσα από το Συμβούλιο Παιδείας, βλ. Πολίτης 7/6/2007) η επιμόρφωση να γίνεται και σε εργάσιμο και σε μη εργάσιμο χρόνο. Για το νέο σχέδιο αξιολόγησης και για το πώς οι κυρίες Βούλες θα είναι (ήμαρτον!) μη ανταγωνιστικές ως προς τους συναδέλφους/τις συναδέλφισσές τους θα επανέλθω με εκτενέστατο κείμενο.