16 Δεκ 2007

Χρειαζόμαστε ριζικές αλλαγές

Μετά από τα δύο πρώτα κείμενα του αφιερώματος για τα κυπριακά δημόσια σχολεία, ακολουθεί το κείμενο του Μπανανόφυλλου. Ακολουθεί κείμενο μη μπλόγκερ και συναδέλφου, που μας έστειλε μέηλ αφού είδε την ανακοίνωσή μας, την Τετάρτη το μεσημέρι.

Τελευταία έγινε και γίνεται πολύς θόρυβος γύρω από το βιβλίο Ιστορίας που διδάσκεται στα σχολεία μας. Καυγάδες, φωνές, αντεκλίσεις και παρατράγουδα συνθέτουν το όλο σκηνικό. Πριν λίγο καιρό διάβαζα σε ένα έντυπο συνέντευξη του Υπουργού Παιδείας της Δανίας. Είπε διάφορα ενδιαφέρον πράγματα. Πράγματα που αν τα συγκρίνουμε με την Κύπρο θα αντιληφθούμε πόσο πίσω έχουμε μείνει, και δυστυχώς εσκεμμένα. Αυτό που ξεχώρισα ήταν η αναφορά του στην επιλογή βιβλίων που διανέμονται στα σχολεία. Συγκεκριμένα ανάφερε πως οι σχολικές μονάδες είναι αυτονομημένες, το υπουργείο Παιδείας δεν ασχολείται με το κάθε καθημερινό πρόβλημα που θα προκύψει αφού έχει επέλθει αποκέντρωση και έχουν εξουσία οι Διευθυντές των σχολείων ενώ οι γονείς έχουν την ελευθερία να επιλέξουν μέσα από μια τεράστια αγορά, ποιο βιβλίο θα διδαχτεί το παιδί τους. Στη Δανία, λοιπόν, το υπουργείο Παιδείας δεν έχει καμία αρμοδιότητα πάνω στα βιβλία που διδάσκονται στα σχολεία! Αυτά αποτελούν επιλογή των γονέων. «Τα βιβλία υπάρχουν στην ελεύθερη αγορά, η οποία είναι ιδιαιτέρως ανθηρή. Κυκλοφορούν πάνω από χίλιοι τίτλοι ετησίως. Οι μόνοι που μπορούν να αποτρέψουν τη διδαχή ενός βιβλίου είναι οι γονείς. Ο Σύνδεσμός τους σε ένα σχολείο μπορεί να απορρίψει ένα βιβλίο. Το υπουργείο δεν έχει καμία σχέση. Και ο λόγος είναι ότι στο παρελθόν δεχόμασταν πιέσεις από ομάδες του πληθυσμού με αντίθετη άποψη αλλά και από άλλες χώρες, που δεν τους άρεσαν κάποιες αναφορές σε βιβλία. Για να μην δημιουργείται πρόβλημα μεταξύ άλλων Κυβερνήσεων, λοιπόν, απαλείφθηκε η όποια εξουσία του υπουργείου Παιδείας. Και αυτό ισχύει από το '30 περίπου όταν υπήρχε πίεση από τους Ναζί και τους υποστηρικτές τους», σημειώνει ο κύριος Χάαρντερ.


Ας κάνουμε λοιπόν την αναπόφευκτη σύγκριση. Στην Κύπρο αποκλειστική αρμοδιότητα για την επιλογή των βιβλίων που θα διδαχτούν τα παιδιά έχει το Υπουργείο Παιδείας και –ουσιαστικά- η εκάστοτε κυβέρνηση. Εδώ λοιπόν και πάνω από μισό αιώνα, τα βιβλία που επιλέγονται δυστυχώς είναι κατακόρυφα αντίθετα με τις αρχές που διδάσκει και προωθεί τόσο η Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και γενικά οι αναπτυγμένες χώρες του κόσμου αλλά και ο κάθε ελεύθερα σκεπτόμενος πολίτης. Εδώ ριζώνουμε βαθιά στα παιδιά μας τον ρατσισμό, τον εθνικισμό και την απόρριψη σε οτιδήποτε διαφορετικό. Επιπλέον, μαθαίνουμε μόνο την μισή αλήθεια και κρύβουμε τις σκοτεινές πτυχές της σύγχρονης ιστορίας μας. Διδάσκουμε την αγνότητα του έθνους μας, την καθαρότητα της φυλής μας, την «πανάγια» ιστορία της Εκκλησίας μας και επικεντρωνόμαστε στην δαιμονοποίηση των εχθρών, που ουσιαστικά είναι όλοι εκτός εμείς. Ωθούμε τα παιδιά μας από μικρά μωρά να ΜΙΣΑΝΕ. Τον Τούρκο, τον Άγγλο, τον Αμερικάνο, τον έναν και τον άλλον. Χωρίς να υπάρχει μια στρατηγική διαχωρισμού των λαών από τις κυβερνήσεις τους, μαθαίνουμε να τους ρίχνουμε όλους στο ίδιο καζάνι που κοχλάζει από αμαρτίες και εγκλήματα εις βάρος μας. Ωσάν να είναι οι λαοί υπεύθυνοι. Και τα ερωτήματα είναι αμείλικτα: Πότε επιτρέψαμε στο παιδιά να έχουν πρόσβαση σε μια ευρεία -αν όχι απεριόριστη- πηγή γνώσης με διαφορετική άποψη; Πότε μιλήσαμε στα παιδιά όταν μαθαίνουν Ιστορία για τα ταλιμπανίστικα εγκλήματα της δικής μας φυλής ενάντιων άλλων; Πότε μιλήσαμε στα παιδιά μας για τις σκοτεινές πλευρές του Χριστιανισμού και τα εγκλήματα που έγιναν εις βάρος των Αρχαίων μας προγόνων Ελλήνων για να υιοθετήσουν τον Χριστιανικό τρόπο ζωής; Πότε μιλήσαμε στα παιδιά μας για τον εθνικισμό που παρήγαγε και συντηρούσε ο Γρίβας και ο Μακάριος; Πότε μιλήσαμε στα παιδιά μας για τα ανθρώπινα δικαιώματα χωρίς να προβάλουμε μόνο τα δικά μας δίκαια; Πότε μιλήσαμε στα παιδιά μας για την ανοχή στο διαφορετικό, για τον σεβασμό στην αντίθετη άποψη, για την αυτοκριτική; ΠΟΤΕ. Και λογικό είναι, όσο υπάρχουν ακόμη στις νευραλγικές θέσεις της Παιδείας άτομα που επιμένουν να ζουν στο παρελθόν και δεν αντιλαμβάνονται τις απαιτήσεις μιας σύγχρονης κοινωνίας που είναι πολυπληθυσμιακή και προσβλέπει στην εξέλιξη.


Με αυτά που λέω δεν καταφεύγω στο άλλο άκρο. Ούτε αν διδάσκαμε στα παιδιά μας τα αντίθετα ή δεν μιλούσαμε για τα εγκλήματα που έγιναν εις βάρος του λαού μας από άλλες κυβερνήσεις θα ήταν ορθό. Απλά τονίζω την ανάγκη να διδάσκονται στα σχολεία οι αλήθειες. Ολόκληρες και όχι μισές. Και είναι αδύνατον να συμβεί κάτι τέτοιο όσο η παιδεία αποτελεί τον κουβαλητή της προπαγάνδας της εκάστοτε κυβέρνησης. Το γνωρίζω πως μοιάζει απίθανο αυτό να αλλάξει, μιας και ο διχασμός που μας επέφερε ο Μακάριος και ο Γρίβας (και που τον συντηρούν ακόμη και οι σημερινοί πολιτικοί ηγέτες μας) ακόμα μας στοιχειώνει και ακόμη επιμένουμε να φερόμαστε σαν αρνάκια με αφθώδη πυρετό, έτοιμα να σφαχτούμε. Χρειάζεται ένα νέο μοντέλο στην παιδεία για τα σχολεία μας. Ένα μοντέλο που θα δίνει την δυνατότητα μια πιο ευρείας και αληθινής μόρφωσης. Μιας μόρφωσης που στην επιλογή της θα έχει λόγο και ο μαθητής και δεν θα του επιβάλλεται από το κράτος ετσιθελικά. Θα αναφέρω ξανά το παράδειγμα της Δανίας. Όπου το κάθε σχολείο έχει τον σύνδεσμο γονέων με ένα πολύ πιο αναβαθμισμένο ρόλο. Οι γονείς αποφασίζουν τι θα διδαχτούν τα παιδιά τους, ποια βιβλία θα χρησιμοποιηθούν και όσα κρίνονται ακατάλληλα μπορούν να απορριφθούν από τον Σύνδεσμο γονέων. Το Υπουργείο Παιδείας δεν έχει λόγο σε αυτά. Ούτε επιβραβεύεται, ούτε κατακρίνεται. Οι γνώσεις των παιδιών δεν μένουν περιορισμένες στα ίδια βιβλία επί χρόνια. Έτσι θα αρχίσει να επέρχεται μια ισορροπία στην εκπαίδευση με ένα πιο δημοκρατικό και ευρύ πεδίο μόρφωσης. Στην Δανία, μόλις ανέλαβε η καινούργια κυβέρνηση και άλλαξε ο υπουργός Παιδείας, συστάθηκε ένα σώμα αποτελούμενο από αρκετά μέλη, προερχόμενα από συνδικάτα, πανεπιστήμια, επιστήμονες, κοινωνιολόγους, τον χώρο των γραμμάτων, από όλες τις πολιτικές παρατάξεις και όχι μόνο φιλοκυβερνητικούς. Τέθηκαν στο τραπέζι τα θέματα που αφορούν τον καθένα και πάρθηκαν σύνολο 189 προτάσεις /εισηγήσεις. Ο Υπουργός Παιδείας δεσμεύεται να έχει σαν ατζέντα αυτές τις προτάσεις για ολόκληρη την θητεία του. Έτσι συμβάλλουν στην εκπαίδευση στα σχολεία διάφοροι άνθρωποι διαφορετικών ιδιοτήτων. Η αντιπολίτευση έχει επίσης ένα πιο εποικοδομητικό ρόλο, αλλά και λόγο, δεν περιθωριοποιείται. Επίσης, δημιουργείται ένα κλίμα κοινωνικής συνοχής καθώς τα κόμματα νιώθουν όλα πως λαμβάνουν μέρος στην όλη διαδικασία. Όπως άλλωστε λέει κι ο Δανός υπουργός παιδείας «Είμαστε μια κοινωνία στην οποία επικρατεί πνεύμα συναίνεσης, τόσο σε κοινωνικά θέματα όσο και στην εκπαίδευση»

Είναι αυτό το ιδανικό μοντέλο για την Κύπρο; Δεν θα πω ΝΑΙ, καθώς οι πραγματικότητες της Δανίας απέχουν έτη φωτός από τις δικές μας. Και πολιτιστικές και πολιτικές. Επιπλέον θα επιφέρει πολλή επιφόρτιση στους δασκάλους και ίσως και αλαζονικές αποφάσεις / συμπεριφορές από τους διευθυντές και τους συνδέσμους γονέων. Μας προσφέρει όμως κάποιες ιδέες για ριζοσπαστικές αλλαγές. Κρατώ την αποκέντρωση της παιδείας από το κράτος και τη συμμετοχή αντί την περιθωριοποίηση της αντιπολίτευσης στον βωμό της εθνικής και κοινωνικής συνοχής. Οι Δανοί το κάνουν από το 1930…. εμείς;


http://brcyprus.blogspot.com

19 σχόλια:

dokisisofi είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
SPY είπε...

Δεσποινίς Δοκισίσοφη απ' ότι φαίνεται ακόμα δεν έχετε καταλάβει ότι η τακτική του να πειραματίζεστε με το να προκαλείτε διαδικτυακώς τους άλλους για να δείτε πως θα αντιδράσουν είναι ξεπερασμένη και ντεμοντέ.
Αυτό είθισται να πράττεται συνήθως από ανήλικους και ημιμαθείς που μόλις άρχισαν να ανακαλύπτουν τον εαυτό τους και τους γύρω τους.
Αυτό εξάλλου διαφαίνεται περίτρανα και από το γεγονός, ότι λόγω της ανόριμης επιπολαιότητάς σας, δεν καταλάβατε ότι το κείμενο δεν είναι της Δασκαλούας...

Το κάνετε εδώ, το κάνετε εκεί, το κάνετε και παραπέρα και ακόμα μυαλό δε βάλατε.
Όταν έρθει αυτή η μοναδική στιγμή θα καταλάβετε τι εννοώ.

+ενηλικίωσον+

dokisisofi είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
SPY είπε...

Κανείς δεν πρόκειται να σας απαντήσει δεσποινίς Δοκησίσοφη και πολύ καλά θα κάνει..

Συν τοις άλλοις, ...πιάνετε και πουλιά στον αέρα...

Σαλούτε.

dokisisofi είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
dokisisofi είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
anef_oriwn είπε...

@ Daskaloua,

Δεν ξέρω αν τελικά είναι η ίδια η Dokisisofi που αφαίρεσε τα σχόλια της (αφού δημοσιεύτηκαν δεν έπρεπε να έχει αυτή τη δυνατότητα) ή εσύ σαν διαχειρίστρια του blog αλλά τα σχόλια του SPY παραμένουν μετέωρα και δεν έχει ουσία και συνέχεια η συζήτηση που αναπτύχθηκε.

@ Dokisisofi,

Ποιος ο λόγος για το face control για είσοδο στο blog σου; Τι φοβάσαι;

Anef_oriwn
Τρίτη 18/12/2007 – 10:45 μ.μ.

Δασκαλούα είπε...

@ anef

Μίλησα ήδη με τον spy και δεν θέλει να σβήσει τα σχόλιά του. Ή θα τα σβήσει όταν και αν του κάνει κέφι. Δεν θα ήθελα να τα σβήσω εγώ, γιατί δεν το απολαμβάνω να σβήνω σχόλια του κόσμου.

"removed by the author" πάει να πει ότι τα έσβησε εκείνος που τα έγραψε. Θα έλεγε "removed by the blog administrator" αν τα είχα σβήσει εγώ.

Όπως και να έχει, σε ευχαριστώ για την επισήμανσή σου.

Πάντως κρίμα που δεν υπάρχουν σχόλια επί της ουσίας του κειμένου του μπανανόφυλλου...

Την Τετάρτη το μεσημέρι θα μπει καινούριο...

dokisisofi είπε...

ipirxan sxolia epi tis ousias
alla egirisite tin kouventan allou gia na me thiksete

anef
ena mono prosopo mpainei ston pirgo mou
empaine
kai gia na katalavo
sas noiazei kai ti grafo sto blogg mou
malakies edo
malakies ki ekei
sosta roufiane (spy)?

daskaloua anasanes tora?

daskaloua είπε...

dokisisofi

Εσύ τα έσβησες τα σχόλιά σου. Αν δεν μπορείς να αντέξεις τι σου λένε οι άλλοι, μην γράφεις με εριστικό τρόπο.

Όντως είχες αναρτήσει ένα πολύ ενδιαφέρον σχόλιο και είναι κρίμα που το έσβησες.

Το "εγυρίσατε" δεν εκατάλαβα πού κολλά. Εγώ είδα μόνο 1 να σου απαντά. Αν νομίζεις ότι τον έβαλα εγώ πάνω να σου απαντήσει, ή ότι το είχε συζητήσει με τον οποιονδήποτε άλλο, τότε τι να σου πω άλλο... Ξέρω να απαντώ και μόνη μου αν νομίζω ότι κάποιο σχόλιο πρέπει να σχολιαστεί. Σου έχω απαντήσει και στο παρελθόν. Από ένα σημείο και μετά όμως, ένιωσα ότι δεν είναι το διάλογο που ζητάς. Προσωπικά δεν μπορώ να σου δώσω κάτι άλλο. Για αυτό δεν απαντώ στα σχόλιά σου. Μπορείς να γράφεις ό,τι θες. Μερικές φορές λες κι ενδιαφέροντα πράγματα.

dokisisofi είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
daskaloua είπε...

Αν κάνεις μια βόλτα πίσω θα δεις ότι έχω απαντήσει. Ο "δάσκαλος" δεν ξέρω ποιος είναι. Με τον spy έτυχε και μίλησα για να του ευχηθώ καλές γιορτές του ανθρώπου και είπαμε ότι είπαμε.

Δεν μπορώ να πω αν είσαι εριστική γενικά, αλλά πολλές φορές αναφέρεσαι σε μένα με ειρωνικό τρόπο, ή με προσβλητικό τρόπο, ακόμα και στα μπλογκς άλλων. Ακόμα και το πολύ ενδιαφέρον σχόλιό σου για την ουσία του κειμένου είχε άλλη εισαγωγή στην αρχή αν θυμάσαι καλά. Που απευθυνόταν σε εμένα προσωπικά.

Για να μην έχουμε παρεξηγήσεις, θα απαντώ μόνο στα σχόλια που έχουν μια κάποια σχέση με τα κείμενα. Αλλιώς (π.χ. για τα χρώματα που μου αρέσουν - ξέρεις εσύ) δεν θα κάνω βέβαια και τον κόπο.

Αυτά, καλή μου dokisisofi. Θα σου ευχηθώ καλές γιορτές γιατί δεν προβλέπω να μην είναι εριστικά και τα επόμενά σου σχόλια, τα οποία βέβαια θα προσπεράσω χωρίς να τα απαντήσω. Δεν μπορώ να πω και στους άλλους να κάνουν το ίδιο, όμως. Βλέπεις, συμπεριφέρεσαι με τον ίδιο τρόπο σε πολλά μπλογκς...

BRC είπε...

Μα γιατί η dokisisofi έσβησε αυτό που είπε για το μπλογκ μου; "BRC = bairak esoterikou". Έτσι αποκάλεσε το μπλογκ μου, απρόκλητα, που στο κάτω κάτω είναι οι απόψεις μου, όσο κι αν δεν αρέσει η δημοκρατία στους Τασσικούς. Άσε που το μπλογκ μου μπορώ να πω πως είναι εξολοκλήρου αφιερομένο σε κάτι μυαλά σαν και τα δικά της. Ανώριμη δημοκρατία = άχρηστη παιδεία. Τι να πει κάποιος... έτσι έμαθε προφανώς η κορούα, έτσι συμπεριφέρεται. Να την χαίρονται...

anef_ είπε...

@ Dokisisofi,

Το πρώτο σου σχόλιο (αν και σε κάποια σημεία ήταν εριστικό – απέναντι στη Daskaloua, αν θυμάμαι καλά) περιείχε ενδιαφέρουσες σκέψεις και απόψεις). Λάθος σου που τα διέγραψες!Γιατί δεν το ξαναβάζεις; Όλοι κάτι έχουμε να μάθουμε ο ένας από τον άλλο (εκτός και αν εσύ δεν θέλεις να μοιραστείς τίποτα μαζί μας! Γι’ αυτό ζεις και σε πύργο;)
Πάντως να ‘σαι πάντα καλά όπου και να βρίσκεσαι!
Καλές Γιορτές και ότι ποθείς να το πάθεις!

Anef_
Τετάρτη 19/12/2007 - 4:25 μ.μ.

Υ.Γ.: Απορία ενός αδαούς μηχανικού (ποδηλάτων): Τι άραγε εννοούσε η Daskaloua με την κουβέντα: “…Από ένα σημείο και μετά όμως, ένιωσα ότι δεν είναι το διάλογο που ζητάς. Προσωπικά δεν μπορώ να σου δώσω κάτι άλλο.”;

daskaloua είπε...

Ανευ, αν έχεις να γράψεις κι εσύ τίποτα για την παιδεία, θα με ενδιέφερε πάρα πολύ.

Εννοούσα ότι δεν μπορώ να κάνω κάτι άλλο εκτός από διάλογο εδώ μέσα (για παράδειγμα, άσκοπους καβγάδες).

dokisisofi είπε...

brc den eimai tassiki oute ipotassiki oute ipertassiki

eimai enan tasi pou kapote vrethike ston kefalovriso tis Kithreas apo ta toso kontina paralia tis Mikras Asias.

Pera vreshei stin Karamania shonizei

kai den prokeitai na pao na psifiso
protimo na psofiso

anef_oriwn είπε...

@ Daskaloua,

Έχω ετοιμάσει ένα κείμενο που αφορά τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες (με σημείο αναφοράς την κατάσταση στα Δημοτικά Σχολεία). Θα μιλήσω πιο πολύ για τα παιδιά που χαρακτηρίζονται από Ελλειμματική Προσοχή (μέσα από τις εμπειρίες μου σαν γονιός και όχι σαν εκπαιδευτικός - δεν είμαι δάσκαλος ή καθηγητής. Είμαι όμως “γραμμένος” εδώ και χρόνια στους καταλόγους διοριστέων – υπολογίζω πως σε καμιά 50ρια χρόνια θα με καλούσαν για διορισμό, δηλ. κοντά στα 100χρόνα μου). Το κείμενο θα στο στείλω στο email σου και αν κρίνεις ότι εμπίπτει μέσα στη θεματολογία για την Εκπαίδευση μπορείς ελεύθερα να το δημοσιεύσεις. Αν όχι (δεν περάσει από την λογοκρισία ή είναι εκτός θέματος) να με ενημερώσεις για να το αναρτήσω ως σχόλιο σε κάποιο post, από αυτά που θα δημοσιεύονται εδώ για την Εκπαίδευση.

Anef_oriwn
Τετάρτη 19/12/2007 – 9:30 μ.μ.

anef_ είπε...

@ Dokisisofi,

Κάνοντας ένα γύρω από 2-3 κυπριακά bogs όπου συχνάζω (για κουνουσhμά) πρόσεξα σε κάποια σημεία τη φράση “Αυτή η ανάρτηση αφαιρέθηκε από το συγγραφέα”!!!
Τελικά πικκαρίστικες και μουλάρωσες και αποφάσισες να μας στερήσεις από τα γραφόμενα σου!
Σαν μικρό παιδί κάνεις Dokisisofi!!!

Anef_
Τετάρτη 19/12/2007 - 10:54 μ.μ.

dokisisofi είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.