19 Δεκ 2007

Εκπαιδευτική μεταρρύμιση

Το τέταρτο στη σειρά κείμενο για το αφιέρωμα στα κυπριακά σχολεία, ανήκει σε ένα συνάδελφο της δευτεροβάθμιας που δεν είναι blogger. Θα ανανεώσουμε το αφιέρωμα για τα σχολεία το Σάββατο με το κείμενο της blogger Roam.

Πάντα υπάρχουν άνθρωποι, οικογένειες, σχολεία, πανεπιστήμια, κυβερνήσεις,... που βάζουν τον πήχη ψηλά. Από τι εξαρτάται άραγε το ύψος του πήχη;

Κάποιοι είναι αρκετά τυχεροί ώστε να είναι οι τύχες τους στα χέρια ανθρώπων με όραμα, με γνώμονα το καλό του συνανθρώπου τους, που έχουν τις πλάτες να σηκώσουν το βάρος. Καταλύτης: οι ευνοϊκές συγκυρίες.

Όπως ήδη ξέρετε, οι τυχεροί είναι λίγοι. Πέρασαν τα σχολεία μας και καλύτερες μέρες. Δυστυχώς εδώ και χρόνια ο πήχης πήρε την κατιούσα.

Φέτος είναι το κάτι άλλο. Έχω την αίσθηση ότι βρίσκομαι στη Μακαρίου. Να του πεις να μην καπνίζει; Έχασε κι αυτό κάθε έννοια. Άλλωστε, αρκεί μια απλή προσφυγή προς την επίτροπο (ή μια τηλεοπτική αναφορά) για να καταχωρηθεί και αυτό στα αναφαίρετα δικαιώματα (το κάπνισμα έξω από την τάξη).

Δύσκολοι καιροί για επαναστάσεις και όταν οι επαναστάτες είναι μαϊμού, τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα. Μέσα στην απελπισία τους ύψωσαν το τζιν για λάβαρο. Άδικα αποδίδουν το «όραμα» αυτό στον Γεωργιάδη. Κάποιοι, εδώ και καιρό, πασχίζουν για την μεταρρύθμιση στην παιδεία. Αυτό μου θυμίζει πηγάδι. Άλλοι αντλούν ψήφους, και άλλοι εικοσάλιρα. Μάλιστα δηλώνουν, ότι το πηγάδι είναι απύθμενο. Έχει βάθος χρο΄νου. Για να προσδώσουν κύρος στην προσπάθεια, έβαλαν και τους σοφούς να εκπονήσουν μελέτη. Θα την ζήλευε και ο Άγιος Νεόφυτος (έχετε ακούσει για τον τάφο του!). Δύο είχα την ατυχία να γνωρίσω – Γιάκς.


Κύριε υπουργέ, ξέρω ότι πέσατε με το αλεξίπτωτο. Στην αρχή ήταν δύσκολο. Φαίνεται όμως ότι σας προσανατόλισαν γρήγορα (μέχρι και πασαρέλα). Κάποιοι άλλοι σας μίλησαν για τον κατάλογο διοριστέων, πάντα βέβαια στα πλαίσια της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Έδειχνα πολύ σοβαροί και ότι ασχολούνται με το θέμα από καιρό (αυτή η μεταρρύθμιση μου θυμίζει και την κολυμπήθρα του Σιλωάμ). Όλοι μπορούν να φανταστούν τι θα γίνει όταν ανοίξει ο ασκός του καταλόγου. Στην Κύπρο ζούμε. Εγώ ούτε να το φανταστώ δεν θέλω.

Όταν ο υπουργός, και ο κάθε υπουργός, δεν έχει όραμα και είναι μόνο ένας απλός διαχειριστής συμφερόντων τότε μοιραία ο πήχης θα κατεβαίνει.

Και λίγη ελπίδα: Κύριε υπουργέ, ένα θα σας πω. Αν καταφέρετε να ξεμπλέξετε έστω και λίγο το κουβάρι των επιλογών (μαθημάτων), θα σας ευγνωμονούν για χρόνια. Φτάνει η «δημοκρατία». Δώστε και λίγο ύψος.


Γεωργίου Γεώργιος,
Μαθηματικός

7 σχόλια:

MonachusX2 είπε...

Κύριε Γεωργίου
Ξέρετε πολύ καλά ότι το πρόβλημα στα δημόσια σχολεία δεν είναι το τζιν που επετράπη φέτος στα λύκεια. Αρκετό χρόνο είχαν αναλώσει οι καθηγητές στα επουσιώδη (στολή, μαλλιά κλπ). Τουλάχιστον οι μαθητές δεν είναι πια ισοπεδωμένοι και υποκριτικά όμοιοι. Τώρα, αν συμπεριφερονται λες και είναι στη Μακαρίου, δεν ξέρω τι φταίει. Μάλλον κάτι δεν τους εμπνέει στον χώρο του σχολείου.
Το πρόβλημα είναι όπως πολύ σωστά το θέσατε, αυτό του πήχυ. Της έλλειψης οράματος για την παιδεία που κανείς σοφός δεν είναι σε θέση να αντιληφθεί. Και ασφαλώς πρόβλημα είναι ότι ένας επιχειρηματίας,(ιδιοκτήτης της εταιρείας που κάνει τις δημοσκοπήσεις του ΑΝΤ1 και πρώην πρόεδρος του Χρηματιστηρίου) είναι υπουργός Παιδείας. Ο άνθρωπος δεν κατέχει το θέμα και δεν είναι ο μόνος, να μην το προσωποποιούμε. Στην σύντομη ιστορία της κυπριακής δημοκρατίας, μακάρι να υπήρχαν ένας ή δυο υπουργοί που είχαν όραμα και έβαζαν ψηλά τον πήχυ. Διεκπαιρεωτές ήταν οι περισσότεροι και περαστικοί. Όσο δε αφορά τα στελέχη του υπουργείου (γενικοί διευθυντές, διευθυντές μέσης κλπ), δεν κατάλαβα ποτέ να έχουν τα προσόντα να κάνουν τομές. Δημοσιοϋπαλληλικά συμπεριφέρονται όλοι. Προφανώς δεν είχαν και την αρμοδιότητα να παρέμβουν και συνέχιζαν από εκεί που έμειναν οι προηγουμένοι, οι οποίοι παρεμπιπτόντως αφυπηρετώντας εργοδοτούνταν από την ιδιωτική εκπαίδευση και εκεί είμαι σίγουρη ότι έκαναν καλύτερη δουλειά.
Αυτό που βλέπω και στην περίπτωση των καθηγητών, όπως και των δασκάλων, είναι μια βαθειά απογοήτευση και επιτρέψτε μου να πω, μια μοιρολατρεία για την κατήφορο που έχει πάρει η εκπαίδευση. Ήθελα να έβλεπα από την πλευρά σας, τουλάχιστον από όσους νοιάζονται, και κάποιες θέσεις για ουσιαστικές τομές.
Σαν γονιός, ομολογώ ότι δεν βλέπω την ώρα να "ξεσκολίσω" για να βγουν τα παιδιά μου απ' αυτό τον κυκεώνα της ισοπέδωσης και της βαθμοθηρίας, για τον οποίο ευθύνεται το σύστημα, που μέρος του είμαστε όλοι.
Συγγνώμη για το μακροσκελές σχόλιο

dokisisofi είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Chomsky είπε...

Επειδή δεν είχα το χρόνο ν ασχοληθώ ενδελεχώς με το όλο θέμα μπορεί να με διαφωτίσει κανείς που είναι το πρόβλημα ή τα προβληματα στην όλη μεταρρύθμιση?Τι ζητούν οι εκπαιδευτικοί και δεν το πα΄ρεχει ο υπουργός?Συγκεκριμένα σημεία .Ευχαριστώ

δασκαλούα είπε...

@ τσόμσκι

Δεν θα σου πω τη γνώμη μου για αυτό που ρωτάς, αλλά θα σου δώσω ιστοσελίδες να επισκεφτείς για να μελετήσεις τι λένε στις αντίστοιχες σελίδες του υπουργείου παιδείας και τι λένε οι κινήσεις των δασκάλων που δραστηριοποιούνται στην ΠΟΕΔ (στην τελική το τι ζητούν οι εκπαιδευτικοί, αυτό σημαίνει, τι ζητά η ΠΟΕΔ, άσχετα αν εμείς το ξέρουμε ή όχι, ή αν έχουμε ερωτηθεί ή όχι).

Όμως νομίζω ότι θα έπρεπε να επαναδιατυπωθεί το ερώτημα. Το θέμα είναι ποιο είναι το περιεχόμενο της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, αν είναι συμβατή με τον στρατηγικό σχεδιασμό του υπουργείου παιδείας κι αν όχι πώς διαφοροποιούνται τα πράγματα, και πού διαφωνούν οι δάσκαλοι. Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση συντάχθηκε ανεξαρτήτως των αιτημάτων των δασκάλων.

http://www.poed.com.cy/ (της ΠΟΕΔ)
http://www.moec.gov.cy/stratigikoi_sxediasmoi/index.html (ο στρατηγικός σχεδιασμός από την σελίδα του υπουργείου παιδείας)
http://www.paideia.org.cy/index.php (η εκπαιδευτική μεταρρύμιση απο΄την ιστοσελίδα του υπουργείου παιδείας)
http://www.akida.info/ (η σελίδα της Ανεξάρτητης Κίνησης Δασκάλων - ΑΚΙΔΑ)
http://www.diki.org/ (Δημοκρατική κίνηση Δασκάλων και νηπιαγωγών - ΔΗΚΙ - πρόσκειται στο ΔΗΚΟ)
http://www.ekpedeftikos.com/ (η σελίδα της ΠΑΔΕΔ - πρόσκειται στον ΔΗΣΥ)
http://www.proodeftiki.info/ (Η σελίδα της Προοδευτικής κίνησης δασκάλων και νηπιαγωγών - πρόσκειται στο ΑΚΕΛ)

N.Ago είπε...

Ενδιαφέρον θέμα και πρωτοβουλία!

dokisisofi είπε...

Δεν ξέρω ας κρατήσουμε κάποιες επιφυλάξεις για το "προοδευτικό" της απόπειρας. Πτυχές όπως το ολοήμερο σχολείο ας μην ξεχνάμε ότι πολεμήθηκαν στην Ελλάδα ωε καταδυναστεύση του ελεύθερου χρόνου, τη μετατροπή των μαθητών σε ρομπότ με συνεχή επίβλεψη κτλ...Δεν ξέρω αν πέρασε στην Ελλάδα ο νόμος, εγώ μόνο κάποια συνθήματα σε τοίχους θυμάμαι. Μου έκανε όμως εντύπωση, που ερχόμενη στην Κύπρο, είδα να φωνάζουν και να ζητούν απ΄την κυβέρνηση ολοήμερα και μεταρρυθμίσεις που ουσιαστικά ζητούν προσαρμόγή της εκπαίδευσης στις τεχνοκρατικές απαιτήσεις του σύγχρονου "πολιτισμού" πράγματα, που έχουν ήδη οδηγήσει στην συρρίκνωση των ανθρωπι΄στικών μαθημάτων και συνακόλουθα του ανθρωπισμού, όπως φαίνεται από τα κουβάρια επιλογών του ενιαίου λυκείου, όπου δεσπόζουν οι λογιστικές, οι πληροφορικές, τα μαθηματικά και ότι άλλο. Και έρχομαι και ρωτώ: σε τί διαφέρουν ο συνδυκαλιστές της Κύπρου με τους τεχνοκράτες των Υπουργείων?

daskaloua είπε...

dokisisoifi

πολύ ενδιαφέρον το σχόλιό σου. Νομίζω ότι όπως έχουν τα πράγματα δεν διαφέρουν και σε πολλά.